Geotrack

Bijtelling youngtimer

Een mooie occasion als zakelijke auto? Waarom niet! Door in een youngtimer te rijden kun je als ondernemer veel geld besparen omdat je maar 35% bijtelling over de dagwaarde hoeft te betalen.

Wat is een youngtimer?

Personenauto's ouder dan 15 jaar worden in de volksmond youngtimer genoemd. Dit zijn niet alleen auto's die al 15 jaar in Nederland rond rijden, maar ook geïmporteerde auto's van 15 jaar en ouder staan te boek als youngtimer. Ze krijgen dan alleen een nieuw kenteken, maar de leeftijd wordt overgenomen van de eerste tenaamstelling in het land van herkomst.

Nieuwe auto is duur

Een nieuwe auto voor de zaak aanschaffen is natuurlijk heel fijn, maar het is niet altijd nodig. Vooral als je kijkt naar het financiële plaatje. Een nieuwe auto schrijft enorm af: zodra je de showroom uit rijdt is de auto al direct een flink stuk minder waard: hij is immers dan 'niet nieuw' meer. De aanschafprijs van een nieuwe auto is altijd flink hoger dan die van een oudere auto. Bovendien zit je, als je privé ook met een nieuwe auto gaat rijden, vast aan de bijtelling. Deze bijtelling gaat altijd over de nieuwwaarde van de auto, ook al is hij dat niet meer. Nu zijn er natuurlijk auto's te koop die in een lagere bijtelling-categorie vallen (elektrische auto's) maar deze zijn vaak weer duurder in aanschaf.

Premium youngtimer

Een youngtimer is tegenwoordig een goed alternatief voor een nieuwe auto. Voor relatief weinig geld, enkele duizenden euro's, heb je een nette youngtimer. Een auto die 15 jaar geleden als premium model is verkocht. Dus met alles er op en er aan. 15 jaar geleden klinkt ver weg, maar destijds waren de meeste premium auto's al van veel luxe voorzien. Ga je bijvoorbeeld voor de bekende premium modellen van de Duitse concerns dan merk je dat alles er op en er aan zit, vaak nog meer dan op de gemiddelde nieuwe auto.

Youngtimer bijtelling

Een youngtimer is pas echt leuk wanneer je er privé ook van kunt genieten. En dat kan; er is een speciaal bijtellingstarief voor youngtimers. Per jaar gaat het hier om 35% vam de dagwaarde van de auto. Dus niet de nieuwwaarde zoals bij nieuwe en jonggebruikte auto's, nee echt de dagwaarde! Zo kun je dus in een luxe auto rijden die 15 jaar geleden voor 150.000 gulden is verkocht. Ondertussen betaal je de bijtelling over de aanschafprijs waarvoor je de auto zelf hebt gekocht.

Kosten aftrek

Met een youngtimer heb je voordelen van een zakelijke auto: kosten mogen afgetrokken worden. Dus net als bij een nieuwe auto kun je kosten voor onderhoud, brandstof, parkeergeld en de motorrijtuigenbelasting aftrekken.

BTW?

Als je BTW-plichtig bent, kun je de BTW op autokosten terugvragen. Maar dan moet je wel het privégebruik voor de BTW compenseren. De meeste youngtimers zijn marge-auto's en worden dus BTW-vrij verkocht. De Fiscus stelt dat voor marge-auto's die zakelijk vermogen zijn, maar ook privé gebruikt worden, er elk jaar 1,5% van de cataloguswaarde opgenomen wordt als BTW voor privégebruik in de laatste aangifte van het jaar. Het is ook mogelijk om deze BTW-correctie te berekenen naar werkelijk privégebruik, vraag hiervoor een fiscalist naar de mogelijkheden.

Rekenvoorbeeld

Stel: een nieuwe auto kost 80.000 euro. De bijtelling voor privégebruik is 25% van deze catalogusprijs: 20.000 euro. De auto schrijft 10.000 euro per jaar af. Blijft er nog 10.000 aan bijtelling over (andere kosten even daargelaten). Neem je een vergelijkbare youngtimer van 15 jaar oud dan kost zo'n auto 8.000 euro. De bijtelling is 35% over dit bedrag: 2.800 euro. De afschrijving ligt bij deze auto veel lager: 1000 euro per jaar. Dan blijft er dus 1.800 euro aan bijtelling over. Een veschil van 8.200 euro met de nieuwe auto uit ons voorbeeld. In de hoogste belastingschijf heb je het dan over een fiscaal voordeel van 4.100 euro in het eerste jaar! Bovendien wordt de bijtelling op de youngtimer elk jaar lager: die is namelijk gebaseerd op de dagwaarde.