Bijtelling in 2023: Wat verandert er en waar moet je op letten?
Ook in 2023 blijven de regels rondom bijtelling grotendeels hetzelfde. Toch is er een belangrijke wijziging die invloed kan hebben op de keuze voor een zakelijke elektrische auto.

Bijtellingstarieven in 2023
Voor auto's met een brandstofmotor (benzine, diesel of hybride) blijft de bijtelling in 2023 ongewijzigd op 22%. Dit geldt voor alle auto's die vanaf 1 januari 2023 op kenteken worden gezet. Voor volledig elektrische auto's blijft het lagere bijtellingspercentage van 16% van kracht. Echter, de drempelwaarde waarover dit percentage wordt berekend, is in 2023 verlaagd van €35.000 naar €30.000. Dit betekent dat voor het bedrag boven deze grens het reguliere bijtellingstarief van 22% geldt. Hierdoor wordt het belastingvoordeel voor duurdere elektrische auto's verder beperkt.
Afbouw van fiscale voordelen
De overheid heeft al aangekondigd dat de fiscale voordelen voor volledig elektrische voertuigen de komende jaren verder worden afgebouwd. Dit betekent dat het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto's in de toekomst steeds kleiner zal worden. Het is daarom verstandig om bij de aanschaf van een nieuwe zakelijke auto niet alleen naar de huidige bijtellingsregels te kijken, maar ook naar de verwachte veranderingen in de komende jaren.
Wanneer betaal je bijtelling?
Net als in voorgaande jaren geldt bijtelling alleen voor zakelijke rijders die jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijden met hun zakelijke auto. Rijd je minder dan 500 kilometer privé per jaar, dan kun je met een sluitende kilometerregistratie aantonen dat je uitsluitend zakelijk rijdt en hoef je geen bijtelling te betalen.
Een volautomatische GPS-ritregistratie kan hierbij helpen. Met een geavanceerd systeem worden al je ritten automatisch vastgelegd en correct geclassificeerd als zakelijk of privé. Dit voorkomt administratieve fouten en zorgt ervoor dat je altijd voldoet aan de eisen van de Belastingdienst.
Conclusie
Hoewel de bijtellingstarieven in 2023 grotendeels hetzelfde blijven, is de verlaagde drempelwaarde van €30.000 een belangrijke wijziging voor elektrische rijders. Dit maakt het fiscaal voordeel van een elektrische auto iets minder aantrekkelijk, vooral voor duurdere modellen. Wil je geen bijtelling? Dan moet je onder de 500 privékilometers per jaar blijven. Dit kun je vastleggen en in de gaten houden met volautomatische GPS-ritregistratie van Geotrack.