Om de massale export van elektische auto's te voorkomen is er een motie ingediend om te onderzoeken of de youngtimer regeling al na vijf jaar kan worden toegepast voor elektrische auto's.
Oude elektrische auto?
Er zijn op dit moment praktisch geen elektrische auto's ouder dan 15 jaar. Hierdoor is de youngtimer regeling op geen enkele elektrische auto van toepassing. Zonde, want hierdoor mist er eigenlijk een stimulans om oudere elektrische auto's in ons Nederlandse wagenpark te behouden. Op dit moment worden elektrische auto's ouder dan vijf jaar in bijna alle gevallen geëxporteerd omdat ze in Nederland niet interessant meer zijn. Geen goed uitgangspunt voor de 'vergroening' van het Nederlandse wagenpark.
Youngtimer motie
Bij de behandeling van het Belastingplan 2019 door de Eerste Kamer is een motie ingediend. Er wordt pas later over gestemd, maar het uitgangspunt is onderzoeken of het instellen van een youngtimer leeftijd van vijf jaar voor elektrische auto's een positieve bijdrage aan het 'verduurzamen' van ons wagenpark kan leveren. Door de motie wordt de bijtelling van een 5+ jaar oude elektrische auto gebaseerd op de dagwaarde. De bijtelling is dan 17% over de werkelijke waarde van de youngtimer elektrische auto.
Rekenvoorbeeld
Stel; een elektrische auto uit 2014 met een nieuwprijs van €55.000 heeft nu een dagwaarde van €15.000. Na vijf jaar wordt, volgens de huidige regels, de bijtelling 7% * €55.000 = €3.850. Volgens de motie is dit 17% * €15.000 = €2.550. Een verschil van €1300 per jaar.
Vanaf wanneer?
De nieuwe youngtimer regeling voor elektrische auto's van vijf jaar en ouder is nog een motie. Totdat de motie wet wordt is hij niet van toepassing. Er is daarom ook nog niets te vertellen over de ingangsdatum.